Hoe kan je het anders doen?

Wat is online zichtbaarheid?

Online zichtbaarheid voor mij is jezelf visueel online profileren op zo’n manier dat het past bij jou én bij je klant zodat er als vanzelf connectie ontstaat.

Je kiest dus zélf bewust hoe je naar buiten komt, hoe je wil dat anderen je zien.

Niet door een “persona” te gaan bedenken, niet door je anders voor te gaan doen, maar door je echtheid te omarmen. Door jezelf te omarmen.

Maar als het gaat om personal branding en hoe we dit gaan vertalen naar beelden, zitten we soms vast in die dualiteit. Want als je zélf kiest wat je laat zien, ben je dan wel écht authentiek? Als je een fotoshoot plant en er is een visagiste en er is een mooie locatie geboekt en misschien heeft een styliste jouw outfits gekozen, hoe écht ben je dan?

Voor mij als personal brand fotograaf ben je echt, klopt het, als het je allereerste intentie is om met je beeldmateriaal je klant aan te trekken, zodat je hem of haar kan helpen. Je wil zichtbaar zijn om gevonden te worden om een verschil te kunnen maken.

Natuurlijk zijn dingen als locatie, visagie en styling belangrijk en bepalen die mee het eindresultaat, maar jij leest dit omdat je het anders wil doen. Omdat je met je beeldmateriaal boven het ruis wil uitsteken en niet dezelfde foto’s wil als alle anderen.

Hetgene je anders maakt

Eén van de dingen die je kan doen is het inzetten van je eigenaardigheden, je bijzonderheden, de dingen waarvan je denkt dat jij de enige ter wereld bent die ze zo doet. =)

Denk hier niet vanuit je rol als expert of als coach. Laat dat even los. Denk vanuit je kindertijd, zoek dingen die helemaal van jou zijn, al jaren aan een stuk.

Volgende vragen kunnen je daar misschien bij helpen:

  • Waar hecht jij je aan?
  • Wat is al jaren een onderdeel van je?
  • Van welk product ben jij de trouwste gebruiker?
  • Waar kan je écht niet tegen?
  • Wat is iets dat je telkens opnieuw moet uitleggen aan mensen?
  • Wat is iets waarvan je vrienden zeggen: als ik ____ zie, dan moet ik aan JOU denken.

Ga het niet te ver zoeken. Het kunnen de “stomste dingen eerst” zijn.

Ik vind het echt superboeiend om te zien wat mijn klanten meebrengen naar onze shoot.⁠ Als ze hun “schatten” boven halen, heb ik het idee hen pas écht te kennen.⁠

Herkenning in een ongewone overeenkomst

Kijk, een koffie- of theemok past iedereen, dat zijn de algemene dingen. Daar kijkt niemand van op.⁠

In je online aanwezigheid ben je op zoek naar herkenning in de ongewone overeenkomsten. ⁠

Dan krijg je reacties als “Hey supergrappig, dit of dat doe ik ook zo!” of “Nooit gedacht dat er nog iemand anders dit of dat had”. ⁠

Dit draagt bij aan je “trust” factor. En laat een stukje van je persoonlijkheid zien, je personal brand. En schept een natuurlijke band.⁠

Voor je potentiële klant werkt het als een soort van bevestiging: “Zie je wel, dit kan geen toeval zijn!” en voor jezelf is het een kans om je bovengemiddeld neer te zetten.⁠

Want geef toe: hebben we al niet genoeg MacBooks, kopjes koffie, Bloomon boeketten, netjes gestapelde boeken met-duidelijk-zichtbare-cover en gestylde setjes journal + pen gezien? :)⁠

Hoe doe je dit?

⁠Wat is voor jou zo’n schat? Wat is iets waarvan je denkt: ik ben de enige ter wereld die het zo doet. Wat is iets waarvan je beste vriendin een snapshot maakt en naar je appt met de tekst: “Ik zag dit en moest meteen aan jou denken!”

Mijn “schatten” of eigenaardigheden zijn bijvoorbeeld:

  • ik hou van de smaak van warm water, thee zonder thee dus en drink het de hele dag door, winter en zomer
  • ik ben een trouwe fan van Davidoff Cool Water (mijn geurtje sinds mijn 15e ofzo)
  • mijn liefde voor de (Afrikaanse) olifant: hun vreedzaamheid, hun intelligentie, de kracht van de matriarch, de manier waarop ze samen leven, …
  • mijn aantrekkingskracht voor alle dingen met een okergele kleur
  • ik heb geen collectie handtassen of schoenen, maar ik hou wél van sjaals
  • mijn man en ik werden een koppel in 1997 (we waren toen 17) en zijn nog altijd gek op elkaar
  • ik kan niet zonder mijn dagelijkse banaan
  • ik draag vaak een zonnebril: op mijn neus, om het licht uit mijn ogen te houden; op mijn hoofd, om mijn haren uit mijn gezicht te houden
  • bij nieuwe kleren gaan de etiketjes er als eerste uit
  • ik hou van mooie schriftjes in alle vormen en maten, maar dan véél schriftjes, echt veel

Andere dingen die me typeren, maar die niet meteen buitengewoon of heel anders-dan-anders zijn:

  • ik hou van reizen en nieuwe dingen ontdekken
  • ik ben verliefd op Oost-Afrika
  • ik hou van wandelen in de natuur
  • ik hou van mijn gezin en ik vind dat wij de meest fantastische dochter hebben

Deze eigenschappen kan je natuurlijk ook inzetten in je beeldmateriaal, maar de échte connectie gebeurd een laagje dieper als het ware.

Als je jouw bijzonderheden / eigenaardigheden / schatten hebt opgelijst, kan je de fysieke spullen meenemen naar een shoot en de magic overlaten aan je fotograaf. Overleg op voorhand met je personal brand fotograaf hoe je de andere dingen kan vertalen in je visuele content. Ga er van uit dat hij of zij je daarmee kan helpen, ook als je zelf geen flauw idee hebt hoe of wat.

Wat ook supertof is om te doen, is gaan grasduinen in oude fotoalbums. Met beelden van vroeger kan je “bewijs” leveren dat je echt al jaren dit of dat doet of gebruikt. We love old pics!

Hoe kan je deze beelden voor je laten werken?

Hoe combineer je visuele en geschreven content?

Door het gebruik van haakjes in je storytelling.

Je kan ALTIJD een haakje vinden van iets wat jou kenmerkt, eigen is, een deel van je persoonlijkheid is naar je boodschap, je product of je dienst.

En je wekt nieuwsgierigheid op door dit als eerste in je visuele content (je foto dus) te laten zien. Zo wordt je beeldmateriaal niet alleen aanvullend, maar ook versterkend.

Zo, aan het werk! =)

Ik zou heel graag wat minder perfect gestylde beelden en wat meer “gewone” persoonlijkheid willen zien!

Heb je nog vragen, laat ze gerust hieronder achter.

Spring naar een onderdeel